In English
Analüüsid ja vaated kinnisvara, ehituse ja linnaruumi tulevikust

 

Räägime projektijuhtimisest kinnisvaras: miks waterfall põhimõtteliselt ei tööta ja kuidas agile aitab

15. september 2025

Kinnisvara- ja projekteerimisvaldkonnas on pikka aega domineerinud traditsiooniline waterfall ehk kose-meetod, mis põhineb projekti lineaarsele ja etapiviisilisele lähenemisele. Kuigi selline lähenemine võib tunduda struktuurne ja turvaline, näitab praktika üha selgemalt, et just selles peitub ka selle suurim nõrkus.

Tegelikkuses muudavad pidevad muutused ja erinevate valdkondade vahelised liidesed waterfalli meetodi ebarealistlikuks, eriti suuremate ja keerukamate projektide puhul

Miks waterfall meetod tegelikult ei sobi?

Waterfall meetod eeldab, et iga etapp peab olema täielikult lõpetatud enne järgmisega alustamist. Selline lähenemine töötab teoorias hästi, ent praktikas tekivad kinnisvaraprojektides sageli muudatused, mida lineaarne protsess ei suuda kiiresti ja efektiivselt vastu võtta. Seetõttu toob waterfall sageli kaasa projektide ajakava pikenemise, eelarve ületamised ning kliendirahulolu languse.

Rahvusvahelise ehitustarkvaraettevõtte Autodesk uuringu kohaselt ületab kuni 60% projekteerimisprojektidest eelarvet ning üle 70% ei saa valmis õigeks tähtajaks. See omakorda mõjutab otseselt klientide rahulolu ning ettevõtte usaldusväärsust.

Kuigi projekteerimisprotsessid läbivad tavaliselt standardiseeritud etappe, ei ole muudatuste ja tagasiside tõttu võimalik hoida jäika lineaarset lähenemist ilma negatiivsete tagajärgedeta.

Pull ja push kui waterfall’i varjatud lõksud

Tihti rakendatakse projekteerimisprotsessis nn “pull” ja “push” meetodeid, mida ekslikult peetakse agile lähenemise elementideks. Tegelikkuses on ka need waterfall meetodi alamvormid, sest põhinevad endiselt jäigalt ette määratud protsessietappidel ja ülesannete jadapõhisel täitmisel. Sellised meetodid ei võimalda reageerida ootamatutele olukordadele ega klientide jooksvalt muutuvatele vajadustele.

Agile* lähenemine kinnisvaraprojektides

Alternatiiviks waterfall meetodile on agile ehk agiilne lähenemine, mis võimaldab oluliselt suuremat paindlikkust ja reageerimisvõimet. Agile põhimõtted pärinevad tarkvaraarendusest, kuid nende rakendamine ka kinnisvaraarenduses on osutunud lõpp-kliendi vaatest edukaks.

McKinsey on analüüsinud, et edukalt agiilsust rakendavad ettevõtted saavutavad ligikaudu 30% tõusu efektiivsuses ja kliendirahulolus ning reageerivad turumuutustele kuni 5-10 korda kiiremini võrreldes traditsioonilisi meetodeid rakendavate konkurentidega.

Näiteks rakendab Arup agiilseid meetodeid linna- ja transpordiplaneerimises ning projekteerimises, tuues agiilse lähenemise tarkvaraarendusest ehitatud keskkonda. Kasutatakse tööriistu nagu Jira ja Miro, rakendades sprint’e, regulaarseid tiimikoosolekuid ja iteratiivset töökorraldust, mis tagavad pideva väärtuse loomise klientidele. See lähenemine nõuab mõtteviisi muutust, rõhutades usaldust, tiimi omavahelist suhtlust ning läbipaistvust projekti planeerimisel ja elluviimisel.

Kliendikesksus ja tugev projektijuhtimine agiilsetes projektides

Agiilse lähenemise üks suurimaid eeliseid on kliendikesksus. Projekti käigus kogutakse pidevalt tagasisidet, mis võimaldab teha jooksvaid parandusi ja muudatusi. See tagab, et lõpptulemus vastab tegelikult kliendi ootustele ja vajadustele, mitte ainult algsele lähteülesandele.

Just muutustele kiire ja edukas reageerimine on põhjuseks, miks agiilne lähenemine algselt üldse välja töötati, ehkki algselt tarkvaraarenduse tarbeks. See muudab muudatuste tegemise sujuvaks ja loomulikuks protsessi osaks.

Agile on kiirem, kuna selle keskmes on pidev kliendipoolne tagasiside ja iteratiivne lähenemine. Selle asemel, et avastada vajadus muudatuste järele projekti lõppfaasis, tuvastatakse probleemid ja parandusvajadused jooksvalt iga sprindi lõpus. See tähendab, et muudatuste sisseviimine on lihtsam ja kiirem ning kogu projekt liigub sujuvamalt edasi.

Meie enda kogemusel WHAT IF konsultatsiooniagentuuris on agile meetodid aidanud saavutada märkimisväärset ajavõitu ja tõsta projektide täpsust. Ühtlasi näeme, et agiilsed projektid vähendavad vigu ja vigadest tingitud kulusid, eriti kui kasutame BIM tehnoloogia võimalusi, mis võimaldab muuta infovooge ja vähendada projekti muudatustest tulenevaid riske.

Samas on oluline mõista, et agiilne juhtimine nõuab tugevat ja kompetentset projektijuhtimist. Eestis jääb sageli puudu just sellest oskusteabest ja kogemusest, mida agiilne juhtimine eeldab. Oleme teadlikult investeerinud tugevasse projektijuhtimisse, et tagada projektide ajakohasus ja täpsus, tõsta kliendikesksust ja saavutada kõrgemat kliendirahulolu.

Kokkuvõttes: miks eelistada agile’i?

Projekteerimisvaldkond peab liikuma kiirelt muutuvas maailmas, kus kliendinõuded, tehnoloogiad ja turuolukorrad muutuvad sageli lausa kuudega. Waterfall meetod oma jäikuses ja piiratud paindlikkuses ei suuda sellises keskkonnas konkurentsivõimelisust tagada.

Lineaarsed Waterfall lähenemised, isegi nende paindlikumad variatsioonid, ei suuda konkureerida Agile’i kiiruse, kohanemisvõime ja kliendikesksusega.

*Agile Manifesto

Aastal 2001 lõid tarkvaraarenduse eksperdid Agile Manifesto, mis koondab endas edukaks paindlikuks juhtimiseks vajalikud põhimõtted. Algne eesmärk oli muuta tarkvaraarenduse protsessid kiiremaks, paindlikumaks ja kliendikesksemaks. Oleme välja toonud mõned olulisemad Agile Manifesto põhimõtted, mis aitavad ka projekteerimisprotsessis tagada suuremat paindlikkust, kiiremat reageerimisvõimet ning kõrgemat kliendirahulolu.

  1. Kõrgeim prioriteet on kliendi rahulolu, mis saavutatakse projekti osade kiire ja pideva üleandmise kaudu.
  2. Ole avatud muudatustele ka projekteerimise hilisemates etappides, sest agiilne lähenemine muudab muudatused konkurentsieeliseks.
  3. Tarnige valmis projekteerimislahendusi regulaarselt, vältides pikalt venivaid etappe ning parandades pidevalt kvaliteeti.
  4. Kõige tõhusam viis info vahetamiseks on otsesuhtlus – silmast silma või virtuaalses keskkonnas reaalajas.
  5. Edu peamiseks mõõdupuuks on töötavad, praktiliselt rakendatavad projekteerimislahendused.
  6. Lihtsus ja selgus – maksimeeri tehtud töö väärtust, vähendades samas ebavajalike ülesannete mahtu.
  7. Regulaarsed ülevaatused ja tagasisidesessioonid, mis aitavad tiimil kohandada oma tööd ning pidevalt tõsta efektiivsust.

Loe kõiki Agile Manifesto põhimõtteid terviklikult siit lingilt.

TL;DR

ehk too long, didn’t read